Olvasztótégely az északi szigeten

Végy 27 ifjúsági koordinátort 17 országból, adj hozzá 4 tapasztalt és lelkes trénert, vidd el őket Izlandra, helyezd el a csoportot egy volt kekszgyárból kialakított hostel inspiráló környezetében, adj a kezükbe eszközöket és módszereket, amiket későbbi projektekben és ifjúsági cseréken használhatnak – így születik egy tökéletes nemzetközi tréning!

„Az ifjúsági csereprogramoknak tartalomra van szüksége – a tartalom mögött eszközök találhatóak: a Tools for Youth Exchanges tréning segít a résztvevő ifjúsági vezetőknek a csoportfolyamatokat támogató módszerek megismerésében, a fiatalok motivációjában és sok minden másban” – állt az Izlandi Erasmus+ Nemzeti Iroda programkiírásában.

Szép szavak, izgalmas leírás, de mi áll a háttérben? Vagyis miért gyűlt össze közel harminc ifjúsági vezető Európa különböző pontjairól Reykjavíkban? Mivel töltötték napjaikat Izlandon? Honnan indultak és hová jutottak?

DSC_0484-2

Milyen könyv lennél? (Fotó: Mustafa Cem Kočan)

Kreatív játszótér fiatal(os) felnőtteknek – a novemberi izlandi tréning ennyiben összefoglalható. A helyszín biztosítva, a játéktér kialakítva a hostelben, ami egyszerre szállás, étterem, bár, koncertterem és tréningközpont. A trénerek szolgáltatták az alapot az előre megtervezett játékokkal: lufis névtanulási játék, „milyen könyv lennél?” ismerkedő feladat, csapatépítés a vikingekkel, Learnapoly a tanulási folyamatokra. Ahogy az kreatív gyerekekre és aktív fiatalokra egyaránt jellemző, mi sem érkeztünk üres kézzel: saját tapasztalatokkal színesítettük a játszótér állandó játékait. Sokszor észre sem vettük, hogy mi magunk kerültünk egy ifjúsági csere szituációba: megismertük egymást, csapatot építettünk, energizáló és koncentrációs játékokat próbáltunk ki, tanulni tanultunk, értékeltünk és elemeztünk. Ezzel a hatékony módszerrel sajátíthattuk el igazán a projekt témáit: az aktív részvételt és a motivációt.

Iceland_ori_DB_02

Fotó: Dainius Babilas

A tréning pedig attól lett valóban tréning, hogy mindig egy lépéssel továbbmentünk. A játékokat részletes megbeszélés követte előnyökkel, hátrányokkal, más szituációkra és korcsoportokra alkalmazhatósággal. A nap végén kisebb csoportokban ültünk le a trénerekkel, és kibeszéltünk mindent – ezzel tudatosítva és beépítve az aznapi eseményeket. A módszerek elsajátítása közben eszközöket is kaptunk: megismerhettük az Open Badges képességekre fókuszáló rendszerét, az értékelésre szolgáló Youthpass újabb előnyeit, különböző módszertani könyveket nézegethettünk, és az online felületeken található videók és kérdőívek rejtelmeibe is beavattak minket.

DSC05831

A heti menü (Fotó: Nelly Stoimenova)

A szokásos nemzetközi este is több volt, mint egy átlagos fiataloknak szóló projekten: nemcsak egymás országáról kaptunk gyorstalpalót a prezentációk, képek, ételek és italok segítségével, hanem kiváló alkalmunk nyílt a szervezeteink bemutatására. Ezzel pedig megkezdődhetett a kapcsolatépítés és a piaci cserekereskedelem: itt egy projekttéma partnerekre várva, ott egy csapat témát keresve.

cultural night1

Cultural night (Fotó: Mustafa Cem Kočan)

Egy aktív részvételre tervezett játszótéren pedig egy idő után át kell engedni a terepet a fiatalabbaknak – így tanulhatunk még többet másokról és magunkról. Teóriák, tanultak átültetve a gyakorlatba. A tréning negyedik napján kezdődtek a másnapi iskolalátogatás előkészületei. 4-6 fős csoportokban állítottunk össze 80 perces foglalkozásokat egy reykjavíki iskola osztályainak. Csapatunk román-bolgár-olasz-észt-magyar legénysége különböző országokba irányította a 15 éves izlandi fiatalok saját magukból épített hajószobrait. Kaptak energizáló feladatokat, játszottunk velük improvizációs drámajátékot, végül pedig körben ülve beszélgettünk álmokról, tervekről, lehetőségekről – a határokon innen és túl.

school6

A tréning során a szabadidő sem maradt el. Közvetlenül az iskolalátogatás után útra kelt a csapat, hogy a szabad délután alatt bérelt kocsikkal fedezze fel a szigetország vízeséseit és gejzírjeit. Emellett a hosszúra tervezett ebédszünetben, két óra alatt Reykjavík különböző részeit is feltérképezhettük: templomtoronyba másztunk, idegenvezetésen vettünk részt, street art alkotásokat fotóztunk, sőt, kiállításon, ifjúsági központban és bolhapiacon is jártunk. És persze voltak azok a szerencsések, akik pár nappal korábban érkeztek vagy tovább maradtak, így különböző túrákon felfedezhették Izland természeti csodáit is a hostelen és a fővároson kívül.

Iceland_ori_DB_03

A Gulfloss vízesésnél

Bővülő játéktér és állandó tanulás, tapasztalt trénerek és lelkes résztvevők, elsajátított módszerek és átadott ismeretek – a Tools for Youth Exchanges tréning kimondott célja az ifjúsági projektek szervezésében nyújtott segítség volt: a tippek és trükkök megosztása, ami hosszútávon eredményesebb csereprogramokhoz vezetheti a résztvevő szervezeteket és az ifjúsági vezetőket.

tye

Fotó: Dainius Babilas

Kinek és miért éri ez meg? – teszik fel a kérdést a kíváncsiak és/vagy szkeptikusok. Az ifjúsági cserékkel a jelenlévő résztvevők a jövőben több száz fiatalnak adhatnak majd esélyt Európa különböző pontjairól a találkozásra és egy közös ügyön való munkára, tapasztalatcserére. Ezzel növelik a mobilitást, feltárják a határokon átívelő lehetőségeket, segítik a negatív sztereotípiák és előítéletek leküzdését. A tréning során még ennél is sokkal több történt: külföldi munkakapcsolatok és barátságok születtek a résztvevők közt, felmerült a hatalomgyakorlás és elnyomás témája, beszéltünk a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok és rászorulók megsegítésének módszereiről, elkezdődött egy nagyszabású, több európai országot felölelő oktatási rendszert megújító kutatás tervezése – aktív társadalmi részvétel nemzetközi környezetben.

tye2014_resized_1

Az izlandi tréning impulzusai után vissza a hétköznapokba. Hogyan tovább? Kérdőívek kitöltése, beszámolók írása a magyar Erasmus+ Irodának, akik a kiutazást támogatták. Pár héttel a kurzus után elkészül a Youthpass is, ahol különböző kompetenciák alapján saját magunk értékelhetjük a tapasztalatokat (és azt beszélik, ezeket a dokumentumokat értékelik a munkaadók is egy állásinterjúnál).

A megtanultak, leírtak és átélt tapasztalatok pedig rövid és hosszú távon a gyakorlatban is hasznosulnak: 2015 februárjában Media in volunteering (Média az önkéntességben) témájú ifjúsági cserét szervez a litván, magyar és ukrán Máltai Szeretetszolgálat. Nyolcfős magyar csapat utazik Litvániába, a projekt helyszínére, ahol a programokhoz és módszerekhez nagy segítséget jelentenek majd a tréning során szerzett ötletek. És a távoli tervek? További ifjúsági cseréken való részvétel, nemzetközi projektek szervezése, pályázatok beadása, újabb külföldi és hazai tréningek – nincs megállás, a fiatalok lendületben!

Akit érdekelnek a nemzetközi tréningek, a SALTO honlapján található naptárban és az Erasmus+ magyarországi honlapján lévő aktuális kurzusok közt keresgélhet.

Szakszon Réka